Na Dobry Początek!
Projekt wyrównujący szanse edukacyjne dla uczniów z ograniczonym dostępem do nowoczesnych form edukacji, umożliwiający nauczycielom podniesienie kompetencji.
O programie
Chcemy wyrównywać szanse edukacyjne dzieci z ograniczonym dostępem do nowoczesnych form edukacji, z gmin liczących nie więcej niż 25 tys. mieszkańców.
Zachęcamy, aby przy realizacji zajęć o charakterze dydaktyczno-wychowawczym były wykorzystane nowatorskie metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które wpływają głównie na:
- interakcję między dziećmi,
- rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie,
- kreatywność,
- rozwój zdolności manualnych oraz aktywność ruchową,
- rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. zajęcia z logopedą, pedagogiem specjalnym, psychologiem, dietetykiem, zajęcia terapeutyczne).
Chcemy udoskonalić warsztat pracy nauczyciela/edukatora w ramach tematyki realizowanego projektu.
Na co może być przeznaczone dofinansowanie:
- przygotowanie zajęć/warsztatów
- przygotowanie i prowadzenie zajęć i warsztatów dla dzieci w wieku 2-9 lat,
- zakup pomocy dydaktycznych,
- zakup Sprzętu/Wyposażenia związanego z realizacją Projektu,
- doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli/edukatorów w ramach tematyki realizowanego Projektu, koszt nie może przekraczać kwoty 4 000,00 zł brutto,
- usługa księgowa, związana z Projektem, której koszt nie może być wyższy niż 500,00 zł brutto,
- koordynację Projektu, której koszt nie może przekroczyć 1000,00 zł brutto.
Kto może złożyć wniosek:
- jednostki samorządu terytorialnego
- biblioteki publiczne
- domy kultury
- fundacje
- stowarzyszenia
- publiczne szkoły podstawowe
- publiczne przedszkola
I ścieżka:
- dotyczy dzieci uczestniczących w edukacji przedszkolnej lub szkolnej,
- kierowana jest do dzieci w wieku 3-9 lat,
- wprowadzenie nowatorskich metod w zakresie stymulowania rozwoju.
II ścieżka:
- obejmuje dzieci nieuczestniczące w żadnej formie edukacji przedszkolnej,
- kierowana jest do dzieci w wieku 2-5 lat,
- umożliwienie dostępu do edukacji.
W programie wygra maksymalnie 30 najlepszych projektów,
które zostaną dofinansowane każdy na kwotę do 20 000,00 zł brutto.
Terminy:
Rusza nabór wniosków
XVI edycji konkursu!
Termin składania wniosków
Ogłoszenie wyników konkursu
do godz. 16:00
Opiekun projektu:
Marcel Kupis
e-mail: joanna.grodzka@fundacjabgk.pl
Laureaci konkursu
Podsumowanie XIV edycji „Na Dobry Początek!”
W 2021 roku decyzją Fundacji BGK 30 podmiotów otrzymało dofinansowanie na realizację projektów w ramach kolejnej edycji konkursu grantowego „Na Dobry Początek!”. 30 nagrodzonych podmiotów przeprowadziło swoje działania w 2022 roku. Każdy odbiorca mógł otrzymać do 15 000,00 złotych dofinansowania, a całkowita kwota dofinansowań wyniosła 447 517,99 złotych.
„Na Dobry Początek!” jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się realia edukacji. Nowatorskie idee kształcenia pojawiają się w pierwszej kolejności w dużych ośrodkach miejskich. Fundacja BGK dzięki konkursowi chce przeciwdziałać wykluczeniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które ze względu na miejsce zamieszkania nie mają dostępu do takich rozwiązań. Z tego powodu, projekty w ramach „Na Dobry Początek!” są przeprowadzane na terenie gmin poniżej 25 000 mieszkańców. W 2021 roku nasz konkurs trafił do ponad 4000 najmłodszych odbiorców.
Zdecydowanym atutem konkursu jest fakt, że dzieci biorą w nim udział bezpłatnie. Ponadto, oprócz zakupu sprzętu, grantobiorca jest zobowiązany przeznaczyć część dofinansowania na szkolenie edukatorów. Dzięki temu, zajęcia można kontynuować już po zakończeniu projektu.
W tym roku wyjątkową popularnością cieszyły się zajęcia wykorzystujące interaktywne podłogi, tablice oraz roboty. Dzieci uczyły się programowania, kodowania, tworzenia gier i robotów. W ramach zwycięskich projektów odbyły się: zajęcia logopedyczne, sensoryczne, zabawy ruchowe, taneczne i teatralne. Część zajęć odbyła się z rodzicami. Najmłodsi zgłębili również tajniki drukowania 3D, nauki języka angielskiego i naukę gry na instrumentach, a nawet konstruowania rakiet. Jeden z grantobiorców przeprowadził serię zajęć edukacyjnych m.in. z muzycznych szachów. Dzieci z grupy przedszkolnej (5-6 latki) uczestniczyły w Mistrzostwach Województwa Warmińsko – Mazurskiego do lat 7, które odbyły się w Olsztynie. Dwoje dzieci otrzymało piątą kategorię szachową.
Przez aktualną sytuację wojenną w wielu zajęciach uczestniczyły dodatkowo dzieci, które emigrowały do Polski z Ukrainy. Ich aktywne uczestnictwo w zajęciach projektowych umożliwiło szybszą integrację z innymi dziećmi. Kolejny projekt połączył zajęcia z kodowania z elementami łamigłówek, treningiem działań twórczych i innowacyjności tworząc Escape Roomy. W działaniach brały też udział dzieci z niepełnosprawnością i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wyniki XIV edycji konkursu „Na dobry początek”
Podsumowanie XIII edycji „Na Dobry Początek!”
W 2020 roku decyzją Fundacji BGK 30 podmiotów otrzymało dofinansowania na realizacje projektów w ramach kolejnej edycji konkursu grantowego „Na Dobry Początek!” 30 nagrodzonych podmiotów przeprowadziło swoje działania w 2021 roku. Każdy odbiorca mógł otrzymać do 15 000 złotych dofinansowania, a całkowita kwota dofinansowań wyniosła 426 556,36 złotych. Spośród 30 projektów, 26 już dobiegło końca, a pozostałe zakończą się jeszcze w tym roku.
„Na Dobry Początek!” jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się realia edukacji. Nowatorskie idee kształcenia pojawiają się w pierwszej kolejności w dużych ośrodkach miejskich. Fundacja BGK dzięki konkursowi chce przeciwdziałać wykluczeniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które ze względu na miejsce zamieszkania nie mają dostępu do takich rozwiązań. Z tego powodu, projekty w ramach „Na Dobry Początek!” są przeprowadzane na terenie gmin o ludności poniżej 25 000 mieszkańców. W 2021 roku konkurs trafił do ponad 3000 najmłodszych odbiorców.
Niewątpliwym atutem konkursu jest fakt, że dzieci biorą w nim udział bezpłatnie. Ponadto, oprócz zakupu sprzętu, grantobiorca jest zobowiązany przeznaczyć część dofinansowania na wyszkolenie edukatorów. Dzięki temu zajęcia można kontynuować już po zakończeniu projektu.
W tym roku wyjątkową popularnością cieszyły się zajęcia wykorzystujące interaktywne podłogi, tablice oraz roboty. Dzieci uczyły się programowania, kodowania, tworzenia gier i robotów. Wiele projektów zawarło zajęcia logopedyczne, zabawy ruchowe i nauką języka angielskiego. Część zajęć odbyła się z rodzicami. Najmłodsi zgłębili również tajniki animacji poklatkowej, nauki gry na instrumentach, a nawet konstruowania rakiet. Jeden z grantobiorców przeprowadził serię zajęć z ceramiki, która poskutkowała otwarciem stałej pracowni ceramicznej. Kolejny projekt połączył zajęcia z kodowania z elementami ornitologii, astronomii oraz wolontariatu. W działaniach brały też udział dzieci z niepełnosprawnością.
Poznaj zwycięzców:
Fotogaleria:
Podsumowanie XII edycji „Na Dobry Początek!”
W minionym roku odbyła się już dwunasta edycja konkursu grantowego ?Na dobry początek!?. W 2019 roku Fundacja BGK dofinansowała dokładnie 30 projektów, które w 2020 były realizowane przez stowarzyszenia, fundacje, biblioteki i domy kultury. Ze względu na zakłócenia związane z pandemią koronawirusa, 5 projektów zakończyło się w czerwcu, 20 w grudniu, a pozostałe 5 dalej jest realizowane.
Celem konkursu ?Na dobry początek!? jest wyrównanie szans edukacyjnych dla dzieci z ograniczonym dostępem do nowoczesnych metod edukacji w gminach do 25 000 mieszkańców, szczególnie dla dzieci z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Nagrodzeni grantobiorcy przeprowadzają kilkumiesięczne cykle zajęć, podczas których dzieci odkrywają niekonwencjonalne metody nauki. W tym roku były to m.in.: programowanie przy pomocy robotów, eksperymenty naukowe, warsztaty dziennikarskie, zajęcia logopedyczne i muzykoterapia.
W jednym z takich cyklów dzieci nauczyły się technik wspinaczkowych i asekuracyjnych zarówno w hali, jak i w terenie. Oprócz doskonalenia się w sporcie, w trakcie projektu dzieci uczestniczyły w zajęciach z zakresu dietetyki.
Wśród zwycięskich projektów znalazło się również stworzenie zespołu mażoretek, który występami ma uświetniać lokalne wydarzenia. Do pomocy realizacji projektu, złożonego przez dom kultury, przystąpiło wiele innych organizacji z okolicy, a młode mażoretki same zaprojektowały sobie piękne stroje.
W ramach innego z projektów najmłodsi poznali tajniki pszczelarstwa, a we współpracy z lokalnym pszczelarzem założona została przedszkolna mini-pasieka.
Co najważniejsze, każdy z realizowanych projektów przyczynił się do rozwoju wiedzy, kreatywności, komunikacji i współpracy wśród dzieci. Zajęcia kładły nacisk zarówno na rozwój indywidualny, jak i grupowy. Mali odbiorcy programu z entuzjazmem obcowali z nowoczesnymi formami edukacji, do których na co dzień mają ograniczony dostęp. Mamy nadzieję, że wrażenia i doświadczenia nabyte podczas udziału w projektach przydadzą się w dalszym rozwoju zarówno dzieci, jak również edukatorów, a sprzęt zakupiony przy ich realizacji będzie mógł dalej im służyć.
Poznaj zwycięzców:
Fotogaleria:
Podsumowanie XI edycji „Na Dobry Początek!”
Fundacja BGK w roku 2018 po raz jedenasty zrealizowała konkurs ?Na dobry początek!?. Adresatem działań są dzieci w wieku od 2 do 9 lat i ich rodziny, mieszkające w gminach do 20 tysięcy mieszkańców, a w szczególności te o niskim statusie społeczno-ekonomicznym.
Program ma na celu wyrównać szanse edukacyjne dzieci z ograniczonym dostępem do nowoczesnych form edukacji poprzez realizację zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
W 2018 roku dofinansowaliśmy 48 projektów, które były zrealizowane w 2019. W ramach zajęć dzieci poznały miedzy innymi: świat robotyki, obiegu wody, podstawy programowania połączone z nauka języka angielskiego, zasady zdrowego odżywiania. Przeprowadzono również zajęcia z edukacji muzycznej opartej na elementach sztuki ludowej (kujawskiej).
Jedna ze zwycięskich placówek przygotowała dla dzieci ?Dzień naukowca?, gdzie studenci fizyki wykonali pokaz eksperymentów z ciekłym azotem. Największym sukcesem projektu było rozbudzenie u dzieci ciekawości dotyczącej otaczającego ich świata fizyki i przyrody oraz nauczenie prowadzenia obserwacji oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń. Zajęcia pozwoliły spojrzeć dzieciom na fizykę nie jako szkolny przedmiot, ale jako zabawę badawczą.
W ramach kolejnego zwycięskiego projektu zaplanowano realizację trzech bloków edukacyjnych: Woda podstawa życia, Na tropie ziół, Tajemnicza kraina owadów. Dzieci w trakcie zajęć zdobyły wiedzę na temat właściwości wody, ziół i owadów oraz ich roli w życiu człowieka. Wykonywały również różnorodne doświadczenia i eksperymenty.
Ponad to w ramach konkursu ?Na dobry początek!? zorganizowane zostały również zajęcia z arteterapii, gimnastyki, hipoterapii i dogoterapii.