Fajna
Ferajna
to program skierowany do podmiotów, które chciałyby zorganizować działania integrujące o różnej tematyce, dla dzieci/młodzieży od 7 do 18 lat.
O programie
„Fajna Ferajna” to program skierowany do podmiotów, które chciałyby zorganizować działania integrujące o różnej tematyce, dla dzieci lub młodzieży od 7 do 18 lat. Zajęcia są przewidziane zarówno dla uczestników pełnosprawnych jak i tych z różnymi niepełnosprawnościami.
Co chcemy osiągnąć?
Naszym celem jest włączenie uczniów z różnymi sprawnościami w życie grupy rówieśniczej, na zasadzie równości praw i obowiązków, a także zapewnianie im optymalnych warunków do harmonijnego rozwoju we wszystkich sferach życia. Taka integracja przyniesie korzyści dzieciom sprawnym i dzieciom z niepełnosprawnościami. Celem jest również usprawnienie komunikacji pomiędzy rówieśnikami oraz kształtowanie w dzieciach i młodzieży postaw takich jak: akceptacja, wrażliwość, szacunek i współpraca z innymi.
Kto może wziąć udział?
Konkurs skierowany jest do:
- fundacji;
- stowarzyszeń;
- bibliotek publicznych;
- domów kultury;
- gmin (jednostki samorządu terytorialnego);
- publicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym specjalnych).
Projekty powinny być realizowane w gminach do 100 tys. mieszkańców, na terenie Polski.
Na co może być przeznaczone dofinansowanie?
- Przygotowanie oraz prowadzenie działań o charakterze integrującym, w formie warsztatów, zajęć np.:
– Zajęcia z uwzględnieniem gier i zabaw integrujących
– Arteterapia – działania artystyczne (rysunek, malarstwo, rzeźbę i inne)
– Zajęcia sportowe, ruchowe
– Muzykoterapia
– Choreoterapia
– Wspólne wyjścia, wycieczki edukacyjne
– Cykliczne uroczystości kalendarzowe (Walentynki, Andrzejki, Bal Karnawałowy itp.)
- Zatrudnienie specjalistycznej kadry;
- Zatrudnienie dodatkowej opieki nad dziećmi;
W programie wygra maksymalnie 30 najlepszych projektów, które zostaną dofinansowane każdy na kwotę do 25 000,00 zł brutto.
Zarejestruj konto i złóż wniosek:
Terminy:
Rusza nabór wniosków
I edycji konkursu Fajna Ferajna
Termin składania wniosków
Ogłoszenie wyników konkursu
Przydatne dokumenty:
Opiekun projektu:
Anna Burek
e-mail: anna.burek@fundacjabgk.pl
Projekt Fajna Ferajna był pilotażem który, okazał się wspaniałym projektem dzięki któremu dzieci przełamują swoje bariery, lęki, rozwijają się i rozkwitają. Efekty pojawiały się często stopniowo, ale z każdym kolejnym spotkaniem można było zauważyć umacnianie się empatycznej postawy w dzieciach.
Projekt skupiał się na integrowaniu dzieci zdrowych i dzieci z niepełnosprawnościami. Ten cel zdecydowanie udało się osiągnąć. Udział w projekcie pozwolił dzieciom z niepełnosprawnościami przezwyciężyć swoje trudności i zahamowania, dzieci miały okazję do rozwijania swoich umiejętności społecznych, identyfikacji z grupą dzieci w pełni zdrowych i budzenia świadomości przynależności do społeczeństwa. Integracja pozytywnie wpłynęła również na dzieci zdrowe, które nauczyły się akceptacji, specyfiki i odmienności mniej sprawnych koleżanek i kolegów, pogłębienia zdolności do empatycznego odczuwania i rozumienia innych.
Rezultaty obejmują poprawę relacji między grupami dzieci, wzrost zrozumienia i empatii oraz rozwój umiejętności interpersonalnych. Młodzi ludzie, mogli się wzajemnie poznać, konstruktywnie i aktywnie spędzić czas wolny w duchu nauki i zabawy.
W wielu projektach dzieci rozwijały umiejętności interpersonalne podczas zajęć ze specjalistami a także podczas wyjścia poza teren szkoły, podczas zajęć na basenie. Różnorodne zajęcia były świetną okazją do wyzwolenia naturalnej spontaniczności poprzez posługiwanie się różnymi sposobami ekspresji- taniec, ruch, zabawa, śpiew, recytacja, gra aktorska, warsztaty muzyczne, zajęcia sportowo-rekreacyjne, zajęcia z artreterapii, zajęcia kółka teatralno-recytatorskiego. Uczestnicy pracowali z różnymi technikami plastycznymi, doskonalili umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami, materiałami plastycznymi podczas wykonywania prac plastycznych. Miały miejsce warsztaty folklorystyczne, kulinarne, zajęcia z bajkoterapii. Dobrym sposobem na kształtowanie samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności planowania działań na miarę indywidualnych możliwości każdego uczestnika było zorganizowanie radu pieszego, rajdu rowerowego, ogniska, zajęć w nadleśnictwie. Wyjazdy dzieci na warsztaty, wycieczki wpłynęły pozytywnie na integrację społeczną, umożliwiając dzieciom z niepełnosprawnością i sprawnym wspólnego doświadczenia i nauki. Wyjazdy nie tylko poszerzały ich horyzonty kulturowe, ale również budowały porozumienie między różnymi grupami dzieci. Wspólne podróże miały wspaniały wpływ na wzajemne zrozumienie, przyjaźń i rozwój empatii.
Cieszą nas szczególnie informacje zwrotne dotyczące dzieci które deklarowały chęć udziału w ponownych zajęciach, lub informacje o sukcesach dzieci, które np. pierwszy raz dzięki projektowi Fajna Ferajna wybrało się na wycieczkę, czy brało udział w wydarzeniu w dużym skupisku ludzi, nabrały odwagi i przezwyciężyły swoje słabości.